Molt bones a tots i a totes! Em disposo a fer la meva primera entrada al blog, una mica tard i per això em disculpo, però a partir d'ara intentaré tenir al dia el meu espai.
Per encapçalar el bloc he decidit parlar d'un mètode que se'ns va presentar una mica a classe però no li vam donar massa importància. A mi m'ha cridat l'atenció i he volgut buscar una mica més sobre el seu funcionament.
Oi que moltes vegades hem sentit frases com "Jo no serveixo per aprendre idiomes" o "Jo no tinc oïda per la música", però mai hem intentat posar remei a aquesta carència? L'instrument clau és l’oïda i molt poques vegades ens preocupem d'ell, excepte si tenim alguna infecció que ens provoqui dolor físic. És precisament aquest òrgan amb el qual Alfred A. Tomatis es basa per fer grans descobriments que l'han portat a desenvolupar el que avui en dia es coneix com el Mètode Tomatis. I què és aquest mètode? El Dr. Tomatis ha dedicat la seva vida a l'estudi de la funció de l’oïda en la percepció, comunicació i en els múltiples problemes associats a una dificultat en l'habilitat d'escoltar. El seu treball doncs, ha desenvolupat una nova ciència: l'Audio-Psico- Fonologia i una innovació del concepte d'escolta. És un procés que segueix unes fases establertes:
- Elaboració d'un diagnòstic a partir del test de l'Escolta i altres proves (avaluació prèvia).
- Programació a partir del diagnòstic on s'utilitza la veu de la mare, música de Mozart, cants gregorians, cançons infantils i populars, la pròpia veu del subjecte, etc. A través de “l’oïda electrònica" (aparell creat pel doctor) ens obliga a escoltar allò que hem deixat de percebre. Aquesta programació es fa en funció de la problemàtica que s'ha de tractar i són un conjunt de sessions regulars, contínues i amb períodes de descans entre mig.
- Finalment, es fa una avaluació de sortida on l'expert fa un balanç que li permet mesurar els progressos obtinguts durant el procés i determinar si són necessàries noves sessions.
Quina és la finalitat d'aquest mètode? És reeducar la forma en la que escoltem, millorar l'aprenentatge i les habilitats del llenguatge, la comunicació, la creativitat i el comportament social. Amb aquesta reeducació s'ha pogut ajudar a nens amb problemes d'aprenentatge, dislèxia, dificultats motores, i a adults a afrontar una depressió o millorar el procés creatiu, obtenint millores psicològiques com pot ser una major autoestima, claredat mental i de sentiments.
El desenvolupament d'aquest mètode és molt concret, ja que les seves fases van des del període d'escolta prenatal fins al període de l'edat adulta. Aquest mètode vol ser una eina útil per ajudar a la persona a tornar a ser el que pot ser, a desenvolupar totes les seves potencialitats, a sentir tots els ritmes.
Ara que us he fet cinc cèntims del que és aquest mètode, us penjo un vídeo on s'explica més d
etalladament el seu procés i la seva aplicació.
I per aquells que estiguin més interessats en el tema, us deixo la pàgina oficial del mètode i un document que representa molt bé tot aquest món.
Fins aviat!!
Magnífica aportació, per començar, Èrica!
ResponderEliminarSegur que més d'un company teu s'ha encuriosit pel mètode Tomatis.